Notícies, novembre 2019

La petita infància, al centre de totes les mirades

Una cinquantena de professionals de diverses disciplines relacionades amb la primera infància procedents d’una vintena de països han participat aquest cap de setmana al 4t Encontre Internacional d’Art per a la Primera Infància, que s’ha fet a L’Estruch Fàbrica de Creació de Sabadell en el marc del Festival El Més Petit de Tots. La trobada es va inaugurar oficialment en un acte de benvinguda presidit per l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés; la directora general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques de la Generalitat de Catalunya, Àngels Ponsa; i Eulàlia Ribera, directora d’El Mes Petit de Tots. També hi van participar representants de Catalan Arts, l’Institut Ramon Llull, la Diputació de Barcelona i l’SGAE Catalunya , que donen suport a la iniciativa.

L’Encontre vol esdevenir un espai de reflexió i debat sobre el futur i els reptes que afronta l’activitat artística adreçada als espectadors de 0 a 5 anys, partit de la base que l’accés a l’art és un dret fonamental de les persones, a més d’un element indispensable de desenvolupament personal i social. Han assistit artistes, programadors culturals, mestres, pedagogs i investigadors universitaris i agents culturals de les administracions públiques.

 

La seva especificitat i l’elevada participació internacional han convertit l’Encontre en una referència mundial. En aquesta edició, per exemple, hi ha hagut participants procedents de Corea del Sud, la Xina, Tailàndia, Israel, el Brasil, França, Noruega, Escòcia i Bèlgica, entre d’altres, així com una vintena més arribats de diferents punts de Catalunya i Espanya.

L’Encontre ha estat el marc en el qual s’han presentat els projectes i bones pràctiques d’arreu del món en l’àmbit de l’art per a la primera infància i, en especial, aquest any, en el camp de la inclusió, és a dir, en les mesures que cal portar a terme per garantir l’accés a l’art a tothom, amb independència de les seves capacitats. En aquest sentit, per exemple, s’ha presentat el Festival Safe Place, que es desenvolupa a Tel Aviv i Nova York i que està dedicat a infants amb trastorn de l’espectre autista i les seves famílies.

En el camp de la neurociència, Miguel Ribagorda i Carlos Laredo han presentat els primers resultats del projecte de recerca que han realitzat aquest any al Brasil i amb el qual han aconseguit, per primer cop, mesurar la resposta psico-fisiològica dels nadons de 0 a 3 anys davant l’experiència de les arts en viu.

 

 

Un altre àmbit important han estat els vincles entre l’art i l’educació mitjançant un debat amb la pedagoga i filòsofa Lali Bosch o amb l’activitat Mestres que es mouen, en la qual un centenar de docents d’escoles bressol de Sabadell i Barcelona han pres part en una activitat de formació sobre com incorporar l’art a la seva tasca professional.

“Creiem fermament en que les arts són essencials per al creixement saludable i lliure dels nostres infants i no ens cansarem de repetir que es tracta d’un dret primordial per a tothom, amb independència de la seva edat o situació”, defensa Eulàlia Ribera. Per Àngels Ponsa, directora general de Creativitat de la Generalitat, un aspecte important de l’Encontre, apart dels seus continguts, és que “demostra que a Catalunya les coses importants, també des del punt de vista cultural, no només passen a Barcelona”. En aquest sentit, per l’alcaldessa Marta Farrés, “el fet que Sabadell organitzi tant l’Encontre com el Festival El Més Petit de Tots, és un element de capitalitat i no només a escala comarcal sinó, principalment, a escala de país”.

En aquest cas, i en línia amb un dels eixos de debat de l’Encontre, L’Hora del Pati ha incorporat diverses mesures inclusives, com una safe-room, és a dir, un lloc segur destinat a persones amb TDAH. També hi haurà guies TEA (per a persones amb trastorn de l’espectre autista) i s’ha representat Tumbe in the jungle, un espectacle de la creadora noruega Inger Cecilie Bertrán de Lis adreçat especialment a nens amb deficiència auditiva.

En línia amb l’actual moment d’emergència climàtica, a més, Aigües Sabadell ha instal·lat a l’Estruch un punt d’hidratació per tal que els participants poguessin reomplir les seves ampolles o cantimplores per evitar l’ús de recipients plàstics. Amb aquesta finalitat, els participants a la trobada van rebre també una ampolla d’Aigües Sabadell de forma que el Festival aprofundeix en la seva sostenibilitat. D’altra banda, per fomentar una dieta equilibrada i el consum de fruita, el Festival ha posat a disposició de tots els espectadors, pomes, mandarines i plàtans gràcies a la col·laboració amb la Fundació Ametller Origen.